Ai auzit de canalul Jaman? Nu sări la telecomandă, pentru că nu la televizor îl găseşti, ci pe web. Jaman este o platformă de distribuţie de filme şi programe de televiziune gratuite. De curând, Jaman a anunţat chiar un parteneriat cu TiVo în SUA, prin care abonaţii serviciului de televiziune la cerere vor putea accesa şi creaţiile de la Jaman, pe acelaşi aparat de acasă.
„Familia Bundy“. La Jaman, Joost, LiberTV şi la celelalte canale on-line găseşti aproape orice doreşti. Pe lângă programe bine cunoscute - „Familia Bundy“, „South Park“, „Family Guy“, aici este locul unde trebuie să cauţi filme independente, scurtmetraje şi lungmetraje cu buget mic, filme europene, creaţii din ţări mai puţin prezente în cinematografele româneşti. Totul este gratuit, dar există unele limitări. Nu poţi descărca fişierul respectiv decât în unele cazuri. În plus, s-ar putea să nu poţi viziona filmul decât un timp limitat. La Jaman vizionarea unui film costă 2 dolari, dar după şapte zile nu mai este disponibil fişierul decât dacă plăteşti din nou.
Cu 5 dolari însă, poţi avea creaţia la tine pe calculator. Când te înscrii la Jaman, primeşti trei bilete gratuite pe care le poţi folosi pentru a vedea trei filme, iar majoritatea scurtmetrajelor sunt oricum gratuite. Românii s-au dovedit inventivi şi aici: unii si-au creat mai multe conturi şi au primit la fiecare trei bilete gratuite; si dacă mai inviţi pe cineva şi acea persoană devine membru, mai primeşti două bilete. Aşa că se trimit invitaţii tuturor prietenilor şi mulţi dintre ei se înscriu.
Sufletul comerţului. Secretul gratuităţii constă în reclama găzduită de platforma respectivă. La Jaman, filmele nu sunt întrerupte de reclame, publicitatea apare într-un panou separat. La Joost, vizionarea e întreruptă de reclame, dar foarte rar. La TVU Networks, unde poţi vedea posturi TV din întreaga lume, oricum sunt difuzate reclamele postului şi, în plus, mai există reclame în interfaţa programului.
Ce câştigăm, ce pierdem. Începe oare sfârşitul cinematografului şi al televiziunii? Puţin probabil, pentru că specificul acestor platforme este altul. „Accentul va merge mai mult pe conţinutul publicat de către utilizatori, decât pe o schemă centralizată. Aspectul social se va face tot mai vizibil, urmând ca relevanţa unui material să fie calculată conform preferinţelor cercului de prieteni virtuali, nu conform popularităţii generale“, spune Florin Braghiş, fondatorul lui LiberTV, o platformă românească, ajunsă la versiunea 2.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu